18. heinäkuuta 2013

Suuri ja mahtava purjelaivaregatta


Purjehdus on pitkäli samanlaista kuin moottoripyöräily. Molempiin liittyy illuusio vapaudesta, mutta kummassakin ihminen on jatkuvasti alttiina sateelle, tuulelle ja hengenvaaralle. Kyse on siis ideologiasta. Ideologiaa puolestaan syntyy, kun asiat kääntyvät vastakohdikseen.

Helsinkiin eilen saapunut suurten purjelaivojen regatta on kieltämättä hieno tapahtuma. Kuitenkin myös sillä on poliittinen luonne.

Aurinkoinen sää suosi regattaa.
The Tall Ships Races 2013 -regattaa mainostetaan nuorisotapahtumana, jonka tehtävä on kansainvälisyyskasvatuksellinen. Eikä siinä mitään vikaa olekaan. Upeimmat laivat paikalle toivat Brasilia, Meksiko, Norja, Saksa ja Ruotsi.

Purjealukset ovat kauniita, ja niihin liittyy nostalgiaa. Suosittelen kesätapahtumaa lämpimästi kaikille!

Kävin eilen Hietalahdessa ja käyskentelin muutamien laivojen kannella. Ylivoimaisesti ystävällisin oli meksikolaisen Cuauhtemocin miehistö, joka kätteli kaikki laivaan astuneet vierailijat. Laivalla vallitsi rento tunnelma ja samba soi, vaikka alus onkin armeijan koululaiva. Saksalaisella Alexander von Humboldt II:lla vallitsi puolestaan sotilaallinen kuri, vaikka laiva kantaa sivistysyliopiston perustajan nimeä.

Vuonna 1914 rakennetulla norjalaisella Statsraad Lehmkuhlilla kaikki on edelleen uudenkiiltävää, ja ruotsalaisten vuonna 2003 vesille laskemaan Götheborg-laivan replikaan on käytetty enemmän tervaa kuin Läkerol-pastilleihin.

Aivan niin kuin venäläinen elefantti on maailman suurin elefantti, on myös venäläinen Kruzenštern suurin tapahtumaan osallistuva alus. Todellisuudessa laiva ei ole alun perin venäläinen, vaan se rakennettiin vuonna 1926 Saksassa koululaivaksi. Brittien saatua laivan sotasaaliiksi toisen maailmansodan lopulla alus luovutettiin sotakorvauksena Neuvostoliittoon, aivan niin kuin suomalaisetkin pakotettiin myymään panssarilaiva Väinämöinen Neuvostoliitolle jatkosodan jälkeen pilkkahinnalla.

Venäjän lipun alla purjehtiva Mir on puolestaan rakennettu Gdanskin telakalla Puolassa vuonna 1987, joten kunnia siitä puolalaisille. Itse en uskaltanut nousta näille aluksille lainkaan, sillä nyky-Neuvostoliitto eli Venäjä on ottanut käyttöön homolait, joilla ihmisiä tuomitaan ja viedään vankilaan pitkiksi ajoiksi. Ihmiskaappausta peläten pysyttelin kaukana laivoista, joita ylläpitävä valtio rikkoo räikeästi ihmisoikeuksia ja suhtautuu rasistisesti seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin.

Myös tällä tapahtumalla on siis poliittinen varjo, joka on vähintäänkin purjemastojen mittainen. Mielestäni on väärin, että tilaisuuden järjestäjät sallivat venäläisalusten esiintymisen nuorisolle suunnatussa kansainvälisyyskasvatuksellisessa tapahtumassa samalla, kun Venäjä toisella kädellään sortaa ihmisoikeusjärjestöjä. Toivonkin, että HLBT-yleisö laittaisi venäläisalukset vierailuboikottiin. Muistutan samalla Helsingin kaupungin HLBT-ystävällisestä linjasta, jonka tuloksena kaupungissamme järjestetystä Pride-tapahtumasta on kasvanut The Tall Ships Races -kilpailua vastaava värikylläinen tempaus.

Toinen kaksinaismoralismia heijasteleva ilmiö on tietenkin merenkulkijoiden suhtautuminen alkoholiin. Suurten purjelaivojen regatta onkin todellinen kapteeni Haddockin raittiusleiri nuorisolle. Tapahtumassa taotaan päähän raittiiden elämäntapojen tärkeyttä, kunnes illan tullen teinit aloittavat hillittömän juopottelun. Parhaat bileet näyttivät olevan brittiläisen Morning Starin kannella, joka oli niin täynnä humalaisia nuoria, että järjestyksenvalvojat epäilivät aluksen uppoavan mastoineen ja purjeineen satama-altaaseen.

Uncle Nasse is very, very angry today!


Laivat saapuivat Hietalahteen keskiviikkona ennen puolta päivää. Vasemmalla punavalkoisissa väreissä puolalainen Fryderyk Chopin vuodelta 1992, sen takana Saksan lipun alla purjehtiva Alexander Humboldt II ja oikealla vuonna 1999 valmistunut kelta-musta venäläinen Shtandart-replika, jonka esikuva on vuodelta 1703.

Satama-allas täyttyi regattaan osallistuvista aluksista. Vasemmalla brittiläinen Tenacious ja oikealla hollantilainen Morgenstern.

Suurimmat alukset kiinnittyivät Hietalahden telakan laituriin.

Meksikolainen Cuauhtemoc on nimetty vuonna 1525 teloitetun viimeisen atsteekki-hallitsijan mukaan.

Kokonaispituudeltaan 90,5-metrisen Cuauhtemocin täystakiloidut mastot.

Cuauhtemocin miehistö kätteli jokaisen vierailijan tervetulleeksi.

Miehistön jäsen Leon esittelee kaapin sisällön meksikolaisaluksella.

Cuauhtemocin kannelta. Atlantin yli purjehtiminen on nykyään iisimpää kuin Kolumbuksen aikoina.

Päällystön suu on messingillä, sillä meksikolaisalus voitti A-luokan kilpapurjehduksen Tanskan Århusista Helsinkiin.

Laiturissa vuonna 1914 valmistunut norjalainen Statsraad Lehmkuhl ja vuonna 2000 rakennettu brittiläinen Stravos S. Niarchos.

Norjan merisotakoulun koululaiva Statsraad Lehmkuhl on 98-metrinen parkki.

Statsraad Lehmkuhlin mastot ulottuvat 48 metrin korkeuteen merenpinnasta.

Nämä eivät ole periskooppeja eivätkä kovaäänisiä vaan tuuletusaukkoja.

Statsraad Lehmkuhlin ohjausratti.

Maakrapu esittää itseään.

Norjalaisaluksen varjossa hollantilainen vuonna 1919 rakennettu Morgenstern ja takana vuonna 2000 valmistunut brittiläinen Tenacious.

65-metrinen Tenacious ja 38-metrinen Morgenstern.

Brasilian laivaston Cisne Branco (suomeksi ”valkoinen joutsen”) on rakennettu vuonna 1999 Hollannissa.

Cisne Brancon mastot ulottuvat 46 metrin korkeuteen, aivan kuten niiden varassa kiipeilijätkin.

Puolalainen vuonna 1918 rakennettu Kaptain Borchardt ja suomalainen vuonna 1948 valmistunut Valborg.

Saksalainen vuonna 2011 käyttöön otettu Alexander von Humboldt II korvasi 1906 rakennetun alkuperäisen.

Ruotsalaisen vuonna 2003 vesille lasketun Götheborg-replikan esikuva on 1700-luvulta.
Götheborgilla tuoksuu väkevästi imperialistinen Tervaleijona. Suomalainen siirtomaaterva tosin myytiin Tukholman kautta.

Venäjän lipun alla purjehtiva Mir (suomeksi ”rauha”) on valmistettu Puolassa. Laivaa varjostaa Venäjän huono ihmisoikeuspolitiikka.

Venäjän lipun alla purjehtiva Kruzenštern on valmistettu vuonna 1926 Saksassa. Mastonäkymään sekoittuvat Jätkäsaaren nosturit.

Norjalainen vuonna 1937 rakennettu fregatti Christian Radich näytteli pääosaa ”Merilinja”-nimisessä TV-sarjassa 1970-luvulla.

Tapahtuma ohjaa pohtimaan, mikä on veneen ja laivan ero.

Brittiläinen Pelican of London on rakennettu 1948 Le Havressa Ranskassa.

Tanskalainen Georg Stage on rautaa.

Nämä alukset eivät ole laivoja eivätkä veneitä vaan huvijahteja.

Flamingo-niminen jahti valmistui Berliinin olympialaisiin vuonna 1936 ja päätyi ilmailuministeri Hermann Göringin haltuun.

Flamingon kannella kellottelija näyttää jonkin verran edeltäjältään mutta edustaa nykyisiä brittiomistajia, joille alus päätyi sotasaaliina.

Nuoriso aloitti illalla juopottelun brittiläisen Morning Starin kannella kansainväliseen kasvatukseen kuuluvassa hengessä.

Ennen laivat olivat suurimmaksi osaksi puuta, nyt jotakin muuta. Näkymä Jätkäsaaresta Länsisataman ja Pihlajasaaren suuntaan.